THE ART OF LIVING - zachwyt, inspiracja, pragnienia, zmysł, smak, ciekawość,zapach, pożądanie, piękno

ART

http://www.magazyntrendy.pl/images/20170511153214.jpg
http://www.magazyntrendy.pl/images/20180409102241.jpg

Płatki kwiatów ubraniami

2018-04-09 | art
http://www.magazyntrendy.pl/images/20180403103501.jpg

Zwierzęce miniatury

2018-04-03 | art

Musica Electronica Nova: o definicji tożsamości

ART

Z Elżbietą Sikorą, dyrektor programową imprezy, rozmawiamy o specyfice festiwalu, motywie przewodnim tegorocznej edycji, a także o artystach, których w tym roku będzie można posłuchać.

Prowadzony przez panią festiwal Musica Electronica Nova odbywał się będzie w tym roku się pod hasłem „Tożsamość”. Co pani przez to rozumie?

Obserwując siebie i życie wokół siebie dostrzegam, że tożsamość przestała być dla większości ludzi sprawą oczywistą. Coraz rzadziej jest jednoznaczna, pewna siebie. Zmieniamy zawody, emigrujemy do innych krajów, podróżujemy – nasza tożsamość staje się coraz bardziej złożona. Zauważam to w życiu społecznym, politycznym, ale także w kulturze i muzyce. Stąd pomysł, by na festiwal zaprosić Johna Zorna,  niespokojnego artystycznego ducha, któremu konsekwentnie udaje się unikać kategoryzacji, który nieustannie wyznacza dla swej sztuki nowe cele i we właściwy sobie sposób penetruje i oswaja nowe przestrzenie muzyczne. Na festiwalu zaprezentuje się jako kompozytor symfoniczny, filmowy, jazzowy, ale także jako organista improwizujący w duecie z artystką sceny elektronicznej, Ikue Mori.

Czy taka różnorodność będzie charakteryzować cały festiwal?

Kompozytorzy coraz częściej stają się dziś artystami o złożonej tożsamości, sięgając po różne media: reżyserują własne opery czy tworzą wideo do swoich

utworów. W tym roku w ramach festiwalu zobaczymy m.in. eksperymentalne animacje Harry’ego Smitha z muzyką Johna Zorna, instalację Macieja Markowskiego Mute Music powstałą do utworu Zorna Dark River, a także prace wideo pokazywane w ramach współpracy z Biennale Sztuki Mediów WRO podczas koncertu LutosAir Quintet. Nie chciałam prezentować na festiwalu wyłącznie muzyki czysto elektronicznej, odtwarzanej z głośników czy też improwizowanej. Zależało mi na połączeniu elektroniki z innymi mediami: instrumentami, głosem ludzkim, z orkiestrą symfoniczną.

 

Nie na każdym festiwalu muzyki elektronicznej można usłyszeć orkiestrę symfoniczną.

Muzyka elektroakustyczna wciąż przeznaczona jest dla dosyć wąskiego kręgu twórców i odbiorców. Do zadań festiwalu należy, aby przybliżyć ją szerszej publiczności. Stąd pomysł na łączenie elektroniki z orkiestrą, aby ta muzyka mogła wejść do dużej sali koncertowej.

W ramach koncertu inauguracyjnego orkiestry NFM Filharmonii Wrocławskiej po raz pierwszy zabrzmi pani utwór Sonosphère III i IV Symfonia Wrocławska.

W tym utworze staram się zmienić ustalony porządek koncertowy. Muzyka będzie towarzyszyć publiczności od momentu wejścia do foyer Narodowego Forum Muzyki i wprowadzi ją na salę koncertową, gdzie orkiestra będzie już grała, tak jakby była tam obecna od zawsze

Archiwum art
Tobias Rehberger

Tobias Rehberger

Trendy
MARZEC 2018 Wiosnę witamy kolorem! W najnowszym numerze jak zawsze dużo do czytania i oglądania ze świata sztuki