THE ART OF LIVING - zachwyt, inspiracja, pragnienia, zmysł, smak, ciekawość,zapach, pożądanie, piękno

Rynek kosmetyków naturalnych w Polsce

WELLNES

Rynek kosmetyków naturalnych rozwija się w ostatnich latach bardzo intensywnie. Wraz z pojawieniem się zapotrzebowania na tego typu kosmetyki powstało wiele lokalnych manufaktur; również globalne koncerny zaczęły produkować linie produktów zawierające naturalne składniki. Okazuje się, że bycie eko to nie chwilowy trend, jak wielu spekulowało, a styl życia, który wybiera coraz więcej osób. Ta zmiana podejścia do kosmetyków jest wyraźnie widoczna także w Polsce.

We wrześniu 2019 roku PMR wydał raport „Rynek żywności bio i kosmetyków naturalnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”. Wynika z niego, iż w 2018 roku rynek kosmetyków naturalnych wart był 0,9 mld zł. Prognozy na kolejne lata wskazują zaś, że będzie on dynamicznie rosnąć – nawet dwukrotnie szybciej niż pozostałe segmenty rynku kosmetycznego[1].

Według badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie organizatorów targów Ekocuda[2], aż 93% Polek z dużych miast deklaruje, że używa kosmetyków naturalnych, przy czym co dziesiąta z nich kupuje wyłącznie takie produkty. 70% ankietowanych stwierdziło natomiast, że ich podejście do składu kupowanych produktów uległo znaczącej zmianie.

Ankietowane były również w stanie wydać więcej pieniędzy na produkty o wyższej zawartości naturalnych komponentów. Zadeklarowało to

aż 65% z nich. Kwoty, które są w stanie wydać na takie kosmetyki oscylują pomiędzy 50 a 99 zł.

Skąd wynikają zmiany w nawykach konsumentów? Jest to efekt zdrowego stylu życia, który zyskuje coraz większą popularność, a także rosnącej świadomości konsumentów. Coraz więcej mówi się o niekorzystnym wpływie pewnych środków, zarówno na zdrowie, jak i środowisko. Konsumenci nie są więc obojętni wobec takich komunikatów, co przejawia się w ich wyborach zakupowych.

Nie bez znaczenia jest również łatwiejszy dostęp do naturalnych preparatów, przybywa bowiem miejsc, w których można je nabyć. Wybór jest duży: od znanych drogerii, przez małe niezależne sklepiki, do sklepów internetowych. To właśnie drogerie i sklepy internetowe cieszą się największym zainteresowaniem klientek – wskazało je ponad 56% ankietowanych. 28% zaznaczyło natomiast, iż kupuje produkty w lokalach wyspecjalizowanych w sprzedaży naturalnych kosmetyków.

Z każdym rokiem obserwuję też rosnące zainteresowanie targami, na których można zakupić takie produkty. W tym roku organizuję 8. już edycję Ekocudów i widzę jak zmieniło się podejście do tego typu wydarzeń. Uczestnicy tworzą pewną społeczność, nie jest to już tylko sposób na zakupy, ale również szansa na zdobycie nowej wiedzy i znajomości. Społeczność tę można zauważyć również w internecie – na forach, grupach, blogach, gdzie skupiają się osoby zainteresowane naturalną pielęgnacją

Trendy
LUTY 2020 Zimowisko! Mazurówna, Ginczanka i Kiec, Korzeniowski, Leone, Monroe i Travilla w nowym numerze TAOL