THE ART OF LIVING - zachwyt, inspiracja, pragnienia, zmysł, smak, ciekawość,zapach, pożądanie, piękno

DESIGN

http://www.magazyntrendy.pl/images/kolorowy design krzesla.jpg

KOLOR DAR SŁOŃCA

DESIGN

Wszystkiemu, co nas otacza, przypisany jest jakiś kolor – nawet snom. Barwy są jak smycz, na której prowadzi nas podświadomość. Wpływają na nasze zachowania, reakcje i wybory. Wywołują określone stany psychiczne i emocjonalne. Manipulują wagą i odległością, pozornie dodając lub ujmując kilka kilogramów lub centymetrów. Mogą być wybawieniem z choroby, a także podstępnym narzędziem, które, użyte w niewłaściwy sposób, obróci się przeciwko nam.

Światem rządzi układ… kolorów

Mamy trzy podstawowe kolory: czerwony, żółty i niebieski. Dopiero z ich połączeń powstają inne barwy. Wszystko, co nas otacza, to ich rozmaite układy, które pozostają w nieustających relacjach z naszym mózgiem – narządem odpowiedzialnym za „odczytywanie” barw. Świat więc mówi do nas kolorami. Eugène Delacroix, francuski malarz kolorysta epoki romantyzmu, podkreślał, że kiedy obserwator wchodzi do katedry i widzi na ścianie obraz, natychmiast urzeka go magiczny akord kolorów, nawet jeśli jeszcze nie wie, co ów obraz przedstawia. Ta prawidłowość odnosi się nie tylko do sztuki, ale także do codziennego życia. Dodać jednak trzeba, że mózg jest zbyt ambitny, by zajmować się kolorami wyłącznie na płaszczyźnie estetycznej. On przekształca je w cenny bagaż informacji i skojarzeń, które możemy z pożytkiem wykorzystywać. – Wystrój McDonaldów nie bez powodu jest pomarańczowy
– mówi dr Marek Borowiński, kolor designer, specjalista od psychologii koloru i visual merchandisignu. – Ten kolor wzmaga apetyt, pobudzając soki trawienne. Jest więc bardzo pożądany w takich miejscach. Jeśli znajdziemy się w restauracji indyjskiej, oczekujemy z kolei, że otoczą nas perłowe, nasycone amaranty, fiolety oraz indygo, bo właśnie one kojarzą nam się z tym krajem. Dr Marek Borowiński przekonuje, że Polacy nie przepadają za niebieskimi wnętrzami, choć wielu deklaruje, że to ich ulubiony kolor. – Dlatego na dodatki w chłodnych odcieniach mogą sobie pozwolić jedynie właściciele restauracji rybnych, urządzonych w morskiej konwencji – tłumaczy, dodając, że wnętrza lokali powinny być przyjazne i muszą oddziaływać na prawą półkulę mózgową, która jest odpowiedzialna za emocje. Lokale gastronomiczne muszą liczyć się nie tylko z kolorystyką wnętrz, ale i potraw. Sam smak i zapach mogą nie wystarczyć, jeśli nie towarzyszy im atrakcyjny wygląd. Nie bez powodu mówi się, że jemy oczami. Kolory potrafią udawać, że smakują i pachną. Dlatego przynależna daniom sfera dekorum może przytłoczyć inne, związane z konsumpcją, doznania, choć z drugiej strony restauratorzy nie powinni liczyć na to, że usatysfakcjonują klienta potrawą piękną, lecz niesmaczną. – Jeśli chodzi o światowe tendencje kolorystyczne w projektowaniu wnętrz, to należy zwrócić uwagę na Color Patch – mówi Marek Borowiński
Trendy
KWIECIEŃ 2019 Wiosenność w pełnej krasie, dobry magazyn zda się (na tę porę). Kowalska, Plebanek, Rydet, Anderson, Japonia i więcej!