THE ART OF LIVING - zachwyt, inspiracja, pragnienia, zmysł, smak, ciekawość,zapach, pożądanie, piękno

Brutalna rzeczywistość sceny muzycznej

FOCUS

Ambitna muzyka wypiera z list bestsellerów komercyjne produkcje lansowane przez koncerny płytowe i media. Ton nadają teraz niezależni wydawcy. Sprzedaż płyt brutalnie pokazuje, kto rzeczywiście jest gwiazdą na polskiej scenie muzycznej

Główny nurt muzyczny w mediach, czyli mainstream, stanowi muzyka popowa. Szansą na zaistnienie dla artystów spoza tego nurtu są nieliczne radiostacje, których format unika muzyki komercyjnej. Takie stacje jak „Trójka”, ESKA Rock czy, poprzez swoją listę przebojów, Radio Złote Przeboje mają wręcz charakter elitarny, kontrastują bowiem z banalną ofertą muzyczną czołowych komercyjnych stacji: RMF FM, Radia ZET i radia ESKA.
     
Triumf niechcianych
Na przekór ofercie czołowych mediów na samym szczycie listy najpopularniejszych płyt od dwóch lat są giganci rocka. Zwłaszcza Sting. Jego album „Symphonicities” uzyskał w 2010 r. ponad 60 tys. zamówień. Rok wcześniej rekordy powodzenia i szybkości sprzedaży pobił jego świąteczny album „If On A Winter’s Night...”. Sklepy zamówiły ponad 80 tys. sztuk. Sporo zamówień, bo prawie 70 tys., przyszło też w 2009 r. na płytę
„No Line On The Horizon” formacji U2.
W 2008 r. jeszcze większy nakład,

90 tys. kopii, osiągnął zespół Metallica z albumem „Death Magnetic”.
Szybko i w wysokich nakładach sprzedają się albumy polskich legend rocka. Na płytę „MTV Unplugged” Kultu z 2010 r. w ciągu przeszło miesiąca złożono 47 tys. zamówień, a na ich wydany rok wcześniej album „Hurra!” – 55 tys. w ciągu trzech miesięcy. Płyta „Miłość! Uwaga! Ratunku! Pomocy!” grupy Hey w 2009 r. w ciągu dwóch miesięcy trafiła do sklepów w liczbie 54 tys. kopii, a solowy album wokalistki tej grupy, Kasi Nosowskiej, „Osiecka” z 2008 r. –
w liczbie 41 tys. w ciągu miesiąca. Jeszcze bardziej imponujący wynik odnotował debiutujący właśnie zespół reggae Star Guard Muffin. W 2010 r. jego album „Szanuj” uzyskał 64 tys. zamówień w ciągu półtora miesiąca.
Nawet w tak powszechnie promowanej muzyce popowej komercyjny sukces odnoszą głównie ambitniejsi artyści pomijani w czołowych mediach. W ostatnim roku najlepiej sprzedawał się album Sade „Soldier Of Love”, który zdobył blisko
90 tys. zamówień. W polskim popie królowała Ania Dąbrowska. Jej album „Ania Movie” uzyskał dotąd nakład ponad 50 tys. egzemplarzy, zupełnie jak jej poprzednia płyta „W spodniach czy w sukience?”, wydana dwa lata wcześniej
Trendy
WRZESIEŃ 2018 TRENDY ART OF LIVING Jesienne zaczytanie Katarzyna Bonda, zero waste, felietony, korespondencje i mnóstwo kultury!